Elemental Guardians vs. Creature Quest

. Publikováno v Novinky. Zobrazeno: 208

Po patnácté úrovni (z celkových 50) se vám hlásím ze školy čar a kouzel, z Akadimie, abych vám přinesl můj vlastní názor a pohled na nejnovější přírůstek v rodině Might and Magic.

Bohužel hned na úvod zklamu všechny pamětníky, ale i fanoušky RPG sérií Might & Magic a TBS Heroes of Might & Magic. Ubisoft se totiž rozhodl naprosto vymazat historii této skvělé značky, kterou vytvořil JVC (Creature Quest) a zavedl jen jedinou stránku, odkazující na již zmíněnou mobilní hru Might & Magic: Elemental Guardians (dále jen MaMEG). Jakoby se sám zalekl neúspěchu, který sklidily poslední dva díly u fanoušků a naprostého propadáku spinoffu Showdown (který se ani nedostal z EA).

A právě proto jsem se rozhodl porovnat MaMEG a Creature Quest (dále jen CQ), neboť proti sobě stojí pomyslný otec (JVC) a jeho poněkud nevychované dítko, toho času žijící u svých adoptivních rodičů z Ubisoftu. Nevychované proto, že při veškeré snaze se Ubisoftu výchova značky Might & Magic vymkla z rukou a nezachránil to ani sedmý díl, vracející se ke kořenům série, ani přesun na mobilní platformy a pokus o spálení veškerých mostů, vedoucí do původních světů síly a magie.

Elemental Guardians jsou zoufalým pokusem Ubisoftu oslovit hodně mladé publikum (ideálně takové, které původní hry ze světa MaM nehrálo). První, co vás doslova "udeří" do očí i uší je až přehnaná dětinskost celé hry. Navíc se snaží parodovat jak Harryho Pottera, tak i samotný Ashan, ale bohužel se jí to moc nedaří. Tam, kde CQ důmyslně ukrývá easter eggy a narážky snad na všechny možné filmy, hry a vůbec popkulturní odkazy, tam vás MaMEG nutí křečovitě k úsměvu, který je však spíše povzdechem.

 

 

Další kámen úrazu je neskutečný grind. A když myslím neskutečný, tak to není jen o pár minutách hraní, ale připravte se hře obětovat několik hodin denně, každý den v týdnu. A pokud budete chtít uspět v PvP, pak ještě víc. Pravdou je, že na "grindění", tedy hromadění všemožných předmětů, jednotek, získávání zkušeností a artefaktů je založen i CQ, ale opět nastává problém: tam, kde CQ grind dávkuje s rozvahou a hlavně vás za něj odmění, vám MaMEG po hodině sbírání předmětů na zvýšení ranku jednoho bojovníka sdělí, že budete muset zničit - ano - zničit jiné své bojovníky! A není to jen u zvyšování ranků (počtu hvězdiček od 1 do 5), ale třeba i u "pouhého" vylepšování dovedností (tam obětujete třeba rovnou 4 jednotky naráz). Pochopil bych to, kdyby se jednalo o ojedinělou věc (stejné to má CQ u tzv. awakeningu), ke které se dostanete až na vyšší úrovni. Ale nutit hráče na začátečníka na 4. úrovni, aby obětoval dvě ze svých pěti potvor, které tak opečovával a leveloval? Na pozdější úrovni bych nad tím mávl rukou, jelikož bych měl nasbíráno dost duplikátů, ale takhle vás hra tlačí do nepříjemné situace.

 

Ale abych si jen nestěžoval, jsou tu i prvky, které se mi na hře líbí a uvítal bych je v nějaké podobě i v CQ. Asi nejzajímavějším jsou cechovní úkoly, které se různě mění a může se na nich podílet kdokoliv z cechu a čím více pomáhá, tím lepší odměnu pro sebe i pro cech získá. Rovněž bych uvítal i nějaké boje mezi jednotlivými cechy, ale možná se dočkáme později. Jediné PvP je aktuálně v aréně, kde bojujete proti armádě, kterou sestavil hráč, ale ovládá ji počítač. Stejně tak to má i CQ, a i zde platí, že nejprve musíte sestavit obranu (team o 4 jednotkách) a až poté budete moci zaútočit na vybraného (náhodně) protivníka, který má zhruba stejný rank jako vy.

Boje samotné jsou celkem svižné a po několika bitvách, které si sami odklikáte, zapnete automatický boj a už to tak necháte. Krom těžkých soubojů není třeba vaše bojovníky nijak zvlášť instruovat a například na nižších úrovních, kdy budete sbírat potřebné předměty na vylepšování jednotek tento systém automatického boje oceníte. AI je celkem povedená a pokud ji občas zkontrolujete, zda nevyvádí nějaké kejkle, pak vám ušetří čas i prsty :O) Samozřejmostí jsou i automatické (simulované) bitvy, kdy za poplatek proběhne boj jen "na papíře" a vy dostanete rovnou výsledek.

Boj vždy probíhá ve 3 - 5 vlnách, kdy se proti vám střídají různí protivníci (shodně s CQ). Celkem zajímavý prvek je zde finální boss, který zabere téměř polovinu obrazovky a je třeba více přemýšlet, než klikat. Jakýmsi unikátem jsou zde elementy jednotek, kdy každá jednotka může být v zastoupení až 4x (oheň, voda, země, vzduch). Je tedy možné, že v první vlně budete bojovat proti goblinovi, co bude mít za element oheň a hned v druhé na vás vyskočí ta samá jednotka, ale tentokrát s vodním elementem. A je opět nutné s tímto počítat, neboť třeba oheň pálí více zemi a naopak vodě způsobí jen malé škody.

 

Monetizace je většinou kámen úrazu F2P her, především těch mobilních. Zde je naštěstí systém v rozumné míře nastaven tak, že sice můžete utratit až tisíce a získat tak výhodu nad ostatními (více surovin, více jednotek, více energie...), ale rovněž máte možnosti získat to samé za herní měnu, kterou jsou... fanfáry... "seals", tedy jakési pečetě. Ano, jsou to ty samé, které jste mohli vidět v celkem úspěšné karetní hře Duel of Champions (dokonce se shoduje i ikona). Takže i hráč, který má hluboko do kapsy, nebo prostě nechce podporovat Ubisoft, může si právě díky této "premium" měně nakoupit, co uzná za vhodné. Jako sekundární měna pak fungují modré dračí krystaly, kterých budete mít tisíce (ale také jich tisíce budete utrácet).

 

Poslední zmínka bude o tom, jak vlastně hra vypadá. A zde mi CQ poslouží více než dobře. Obě hry jsou v jádru podobné, alespoň základními principy. Jenže CQ vsadil na kvalitní ruční grafiku ve 2D a tím i snížil nároky na vaše zařízení. Pravda, na malém mobilu si ty obrázky moc nevychutnáte, ale když se podíváte kolem, musíte uznat, že se grafici na CQ vyřádili, především pak na detailech! MaMEG šel opačným směrem a hra je tak plně ve 3D, sice slušivém, barevném a low-poly kabátku, ale už to také něco stojí a je třeba silnější mobil/tablet. Zde je to otázka vkusu každého z nás, ale pro mě je osobně přívětivější grafické zpracování CQ, kde navíc cítíte i ten dech ze světa síly a magie.

Co se týče zvuků a hudby, tady na plné čáře vyhrává CQ. Krásná hudba od mistrů svého řemesla (Rob King, P. A. Romero) se snoubí s jemnými zvukovými efekty a kdybych nemusel (kvůli rušení ostatních), tak bych si ani zvuk na mobilu nevypínal. Oproti tomu MaMEG nabízí jakési nemastné neslané melodie, zřejmě zakoupené v nějakém balíčku spolu s prapodivnými zvuky, kde jsem se divil, jak k některým zvukovým efektům vůbec autoři přišli. Tady se šetřilo a je to škoda, neboť hudba (a zvuky) dokáží dokreslit atmosféru, zvláště pak ve fantasy světě.

Na Elemental Guardiany jsem se celkem těšil. Doufal jsem, že ač na mobily, půjde i přesto o moderního nástupce starých dobrých "magiců" a "homamů". Pro mě však nadšení vyprchalo a obávám se, že za pár dní už hru nespustím ani na rutinní denní úkoly a pár bitev v PvP aréně. Dal jsem Ubisoftu šanci, ale pokud je toto jediný směr, kterým chtějí sílu a magii vést, pak je mi líto, ale odbočím na cestu vyšlapanou Creature Questem a samotným JVC. Navíc jeho novému a malému studiu mi nedělá problém nějaký ten peníz poslat, jako poděkování za to, co nám spolu s Might and Magic značkou dal a snad ještě i dá...

Nejsem ale ani žádný purista a zaslepenec, abych se úplně od Ubisoftu odvrátil. Dokázali, že když dají volnou ruku vývojářům, kteří mají zkušenosti a vědí, co dělají, tak mohou stvořit klenot, který vypilovaný komunitou žije po boku legendy (Heroes 3) i dnes. Ano, jsou to Heroes 5 od Nivalu. Ubisoft má teď jedinečnou šanci na restart, tolik populární a vyhledávaný frustrovanými fanoušky. Pokud nedokáže pokračovat, pokud nedokáže přijít s novými prvky a konceptem, pak ať najme kvalitní vývojáře, dá jim peníze (hodně!) a volnou ruku a do 2-3 let může na trh hra pod názvem Heroes of Might and Magic: New Beginning a my zase budeme slibovat našim rodinám ono pověstné: "Ještě jedno kolo a jdu spát!"

Tags: Spinoff

Komentovat články mohou pouze registrovaní uživatelé. Zaregistrujte se / přihlašte se na stránkách pro odesílání komentářů.