Magie v prvním díle Heroes je jakýmsi základem pro ostatní díly, avšak jeden prvek se příliš neosvědčil a do dalších dílů se už nepodíval. Jednalo se o absenci "many", za kterou by se sesílala jednotlivá kouzla. Místo toho se každý hrdina naučil vždy všechna kouzla (nebylo ještě žádné omezení), která měla omezený počet seslání rovnající se atributu Znalost (pokud byla tato hodnota = 5, naučil se hrdina každé kouzlo 5x). Po vyčerpání zásoby kouzel se musel hrdina vrátit tam, kde se daná kouzla naučil (do hradu či do svatyně s kouzly na mapě).
Cech Magie mohl postavit kdokoliv a čítá 4 úrovně. Takže i prostý rytíř či barbar se může naučit všem kouzlům (měl-li Knihu Kouzel). Kouzla se dělí na bojová a dobrodružná - tedy ta, která byla určena pro sesílání na mapě dobrodružství. Přesný přehled všech kouzel, jejich účinků a rozdělení dle úrovně cechu najdete v této tabulce:
Kouzlo | Cech Magie | Kategorie | Popis |
Prokletí (Curse) |
1 |
boj |
Prokletá jednotka bude působit minimální zranění. |
Požehnání (Bless) |
1 |
boj |
Požehnaná jednotka bude působit maximální zranění. |
Zruš Magii (Dispel Magic) |
1 |
boj |
Z cílové jednotky odstraní všechna kouzla. |
Ochrana (Protection) |
1 |
boj |
Cílová jednotka získá +3 k Obraně. |
Teleport |
1 |
boj |
Přemístí jednu vaši jednotku na prázdné místo na bojišti. |
Zpomalení (Slow) |
1 |
boj |
Zpomalená jednotka se bude pohybovat jen 1 pole a přijde na řadu jako poslední. |
Ukaž Doly (View Mines) |
1 |
mapa |
Ukáže umístění a druh dolů na celé mapě. |
Ochrana před Magií (Anti-Magic) |
2 |
boj |
Ochrání cílovou jednotku před všemi kouzly. |
Oslepení (Blind) |
2 |
boj |
Oslepená jednotka nemůže bojovat. Při jakémkoliv poškození se kouzlo ruší (a jednotka oplácí útok). |
Vyléčit (Cure) |
2 |
boj |
Odstraní všechna negativní kouzla z vašich jednotek. |
Blesk (Lightning Bolt) |
2 |
boj |
Způsobí poškození = 25 x Síla Kouzel. |
Spěch (Haste) |
2 |
boj |
Pohyb cílové jednotky bude po dobu trvání kouzla rychlý (fast). |
Odvrať Nemrtvé (Turn Undead) |
2 |
boj |
Okamžitě zničí cílovou jednotku nemrtvých (Duch). |
Přivolej Loď (Summon Boat) |
2 |
mapa |
Přivolá nejbližší prázdnou loď. |
Ukaž Artefakty (View Artifacts) |
2 |
mapa |
Ukáže umístění všech artefaktů na celé mapě. |
Zuřivost (Berzerker) |
3 |
boj |
Po jedno kolo bude útočit cílová jednotka na nejbližší cíl (i přátelský). |
Ohnivá Koule (Fireball) |
3 |
boj |
Způsobí poškození = 10 x Síla Kouzel cílové jednotce a všem kolem (1 pole). |
Paralýza (Paralyze) |
3 |
boj |
Cílová jednotka nemůže bojovat. Při jakémkoliv poškození se kouzlo ruší (a jednotka neoplácí útok). |
Vzkříšení (Resurrect) |
3 |
boj |
Vyléčí a oživí cílovou jednotku za 50 x Síla Kouzel životů. |
Bouře (Storm) |
3 |
boj |
Způsobí poškození = 25 x Síla Kouzel všem jednotkám na bojišti! |
Identifikuj Hrdinu (Identify Hero) |
3 |
mapa |
Zobrazí cílového hrdinu se všemi statistikami včetně počtu jednotek v armádě. |
Ukaž Města (View Towns) |
3 |
mapa |
Ukáže umístění všech měst/hradů na celé mapě. |
Ukaž Hrdiny (View Heroes) |
3 |
mapa |
Ukáže umístění všech hrdinů na celé mapě. |
Ukaž Suroviny (View Resources) |
3 |
mapa |
Ukáže umístění všech surovin na celé mapě. |
Armageddon |
4 |
boj |
Způsobí poškození = 50 x Síla Kouzel všem jednotkám na bojišti! |
Sprška Meteoritů (Meteor Shower) |
4 |
boj |
Způsobí poškození = 25 x Síla Kouzel všem jednotkám v cílové oblasti. |
Dimenzionální Brána (Dimension Door) |
4 |
mapa |
Přemístí aktivního hrdinu na viditelné místo na mapě dobrodružství. |
Městské Brány (Town Gate) |
4 |
mapa |
Teleportuje aktivního hrdinu do nejbližšího přátelského města / hradu. |
Ukaž Vše (View All) |
4 |
mapa |
Odhalí celou mapu. |