Heroes I: Úvod do hry

. Publikováno v Heroes 1. Zobrazení: 8940

První díl série Heroes of Might and Magic (HoMaM) byl vydán 31. srpna 1995 dnes již neexistující firmou New World Computing (NWC). Možná si říkáte, že se HoMaM až nápadně podobají principům hry King's Bounty (mimo to, že Heroes jsou čistě tahovou strategií). A samozřejmě máte pravdu, neboť to nebyl nikdo jiný, než samotný tvůrce King's Bounty (KB) - Jon Van Caneghem - kdo se rozhodl do fantasy světa Enroth převést principy z KB a dále je rozvíjet a vylepšovat.

 

NWC byla menší firma, v níž pracovali lidé nadšení do své práce, a proto také slavili úspěchy jak s herní sérií Might and Magic, tak s tahovou strategií Heroes. Toho si nemohla nevšimnout americká společnost 3DO, která v roce 1996 (bylo uvedeno pokračování Heroes II) kupuje NWC a pokračuje ve vydávání her z univerza Might and Magic... až do roku 2003, kdy krachuje a všechna práva na stávající i budoucí hry kupuje dnešní vlastník licence Might and Magic - Ubisoft. To už ale předbíháme dobu, a proto se vrátíme časem zpět do roku 1995, kdy jsme mohli poprvé vyrazit na dobrodružnou výpravu ve světě Enroth...


Heroes of Might and Magic: A Strategic Quest

Celá série Heroes byla vystavěna na několika základních pilířích, které se v různých obměnách objevují v jednotlivých dílech a dělají HoMaM tím, čím jsou a především pak také to, co na nich hráči tolik milují.

  1) Tahový systém
  2) RPG systém vývoje hrdiny
  3) "Svatá trojice" obrazovek
  4) Suroviny
  5) Hudební doprovod
  6) Ještě jedno kolo a jdu spát :o)

Takzvaný Turn Based (kolový) systém dává hráči možnost své tahy dobře promyslet a není tak znevýhodněn oproti rychlému protivníkovi. Každý hráč má ve svém kole pevně stanovený počet "kroků", které může ujít a jakmile je všechny vyčerpá nebo se rozhodne, že již nikam v daném kole s hrdinou nepůjde, předává slovo svým protivníkům. Nemůže se tak stát, že se na vás přižene rychlý nepřítel během vašeho kola, zatímco vy teprve stavíte základní budovy. Zde prostě všichni čekají, až odehrajete a "odklepnete" své kolo. Navíc díky šipkám přesně vidíte, kam až zvládne váš hrdina dojet během jednoho kola (zelené šipky) a kam se dostane až následující den/kolo (červené šipky).
Tahový systém je rovněž přítomen v soubojích a bojiště tak připomíná šachovnici, na které jsou rozmístěné armády a hráči se střídají od nejrychlejších po nejpomalejší jednotky. Hrdina navíc může podpořit své bojovníky kouzly.

Každý hrdina získává díky RPG systému zkušenosti a nové úrovně. Při přechodu na novou úroveň je zvýšena náhodně jedna ze čtyř základních dovedností (síla, obrana, síla kouzel a znalost). A žádné správné RPG by se neobešlo bez artefaktů (zbraně, zbroj, svitky, kouzelné knihy a jiné magické předměty), jenž zde přímo ovlivňují atributy hrdiny, jeho pohyb, morálku a štěstí jednotek či příjem zlata.

Celé dění v této hře se dělí na tři obrazovky: dobrodružství (zde cestujete s hrdinou po mapě a vidíte i pohyb nepřátel), boj (již zmíněná šachovnice, kde proti sobě stojí dvě armády) a město (výstavba města/hradu a najímání nových jednotek).

Z této obrazovky budete ovládat a řídit své království a hrdiny, ale také dobývat okolní země, zabírat doly a porážet nepřátele bránící mocné artefakty. Zde se budete vypořádávat se svými nepřáteli, ať už se bude jednat o neutrální jednotky bránící suroviny či artefakty nebo o silné nepřátelské hrdiny a jejich opevněné hrady. Vaše město/hrad si zaslouží tu nejlepší péči a tu mu můžete dát právě na této obrazovce. Zde budete utrácet drahocenné suroviny a zlato, za které si nakoupíte bojovníky do armády. 

   
Suroviny
jsou alfou i omegou HoMaM, neboť bez nich nemůžete rekrutovat jednotky do armády a bez bojovníků se těžko vyhrávají bitvy. Suroviny se dělí na základní: dřevo a ruda (potřebné ke stavbě téměř všech budov), vzácné: krystalyrtuťsíra a drahokamy (potřebné pro speciální budovy a k nákupu nejsilnějších jednotek) a zlato (pro stavbu budov a rekrutování bojovníků). Veškeré suroviny je možné najít jak ve formě malých hromádek různě rozmístěných po mapě (pouze jednorázové - kdo je sebere první, ten suroviny získá), tak i ve formě dolů, které po zabrání produkují každý den daný počet té které suroviny. Zlato pak krom zlatého dolu získáváte i z každého města/hradu pod vaší správou nebo sebráním jednorázové truhly (pokud budete chtít zlato rozdat mezi chudinu, hra vás odmění zkušenostmi).
Dobrý stratég tak nemyslí jen na nákup silné armády, ale i na rozumné nakládání se zdroji surovin a zlata. Rovněž před spuštěním nové hry sledujte nastavení obtížnosti, neboť se s narůstající obtížností snižuje počáteční počet surovin (při nejtěžší obtížnosti začínáte hru bez surovin).

Hudba v HoMaM je nedílnou součástí požitku, který vám může hra poskytnout a bez ní by to bylo jako se dívat na němý film bez titulků. Krásnou a melodickou hudbu (na tehdejší poměry) složilo a vyprodukovalo legendární duo Paul Anthony Romero & Rob King. Hudba dokonale podkresluje jednotlivé herní situace a někdy se prostě jen tak zastavíte, abyste si vychutnali celou skladbu (například v městských obrazovkách).


Syndrom JJKAJS je v odborných kruzích velmi dobře znám všem terapeutům, kteří kdy léčili hráče tahových strategií ze závislosti "Ještě jedno kolo a jdu spát..." :o) Naštěstí je to právě tento syndrom, kterým vás hra dokonale pohltí a jen tak nepustí. Je těžké hru ukončit a jít spát, když ještě musíte sebrat ten skvělý artefakt, co se vám bude hodit v bitvě proti nepříteli, který hlídá cestu k dolům vzácných surovin, díky kterým byste si mohli konečně postavit poslední budovu a najmout nejsilnější jednotku, se kterou byste ještě stihli napadnout ostrovní království, kde... jak vidíte, vždy se najde důvod pro ještě jedno kolo :o)

 

Tags: Heroes I

Komentovat články mohou pouze registrovaní uživatelé. Zaregistrujte se / přihlašte se na stránkách pro odesílání komentářů.