Hra Heroes of Might and Magic II: The Succession Wars vyšla 1. října 1996, tedy rok po prvním dílu. Navázala na úspěšnost prvního dílu a navíc se objevilo mnoho vylepšení, včetně dvou nových frakcí. Opět se vrátila výborná hudba, tentokráte ale okořeněná o operní vokály: Grant Youngblood a nadějné (tehdy 16-ti leté) Kareen Meshagan. Rok poté (1997) vyšel ještě datadisk The Priece of Loyalty, kde jste si mohli zahrát dvě kratší a dvě delší tažení, které však svými příběhy nijak nenavazovaly na předchozí děj.
Kampaň, nebo-li tažení, zde bylo rozděleno na dva úhly pohledu. V prvním díle jsme pomohli Lordu Ironfistovi sjednotit Enroth, ale na začátku dílu druhého panovník umírá a nechává po sobě dva syny - Rolanda a Archibalda. Vy si pak vybíráte, za jakou stranu budete hrát a tím pádem i za jaké frakce.
Grafika se posunula za ten rok kupředu a nyní už je opravdu krásně "pohádková", prostě ta správná fantasy :) Hudba byla ve dvou verzích, a to jako MIDI nebo streamovaná přímo z CD včetně oněch operních vokálů.
Níže už následuje přehled těch nejzásadnějších změn oproti prvnímu dílu:
- Dobývání hradu - díky vylepšení obrany hradu (střílny a vodní příkop) bylo dobývání mnohem zajímavější a zábavnější.
- Bitevní obrazovka - nově byla možnost zobrazení šachovnice/mřížky (hexagonální) a bojiště se znatelně zvětšilo.
- Sekundární dovednosti - při přestupu na level jste si mohli vybrat z náhodně zvolených dovedností (maximálně 8 ze 14), které se dále vylepšovaly: základní > pokročilá > expertní úroveň.
- Upgrady (vylepšení) jednotek - některé jednotky mohly být vylepšeny (lepší statistiky a někdy i nová schopnost).
- Nové frakce - Nekromant (nemrtvý mág s jednotkami, které nijak neovlivňovala morálka) a Kouzelník (silný mág s podporou magických bytostí).
- Permanentní učení kouzel - systém z Heroes I byl předělán a nyní vám kouzla již v knize zůstávala a naopak se za sesílání spotřebovávaly tzv. magické body (spell points).
- +1 level k Cechům magie.
- Více možností jak vyhrát scénář či tažení - mimo klasické "zabij všechny" to bylo např.: zabrat specifické město/hrad, porazit hrdinu, získat artefakt, našetřit zlato nebo se spojenci porazit nepřátelský tým.
- Tržiště (Marketplace) - konečně jste mohli nepotřebné suroviny směnit za ty, které vám chyběly či za zlato.
- Brány - k otevření brány bylo třeba navštívit stan téže barvy a získat heslo. /datadisk/
- Nové líhně na mapě - pro získání neutrální jednotky Duch a Elementál stačilo navštívit příslušnou líheň. Duchy nebylo možné v prvním díle nijak získat a Elementálové byli ve druhém díle pouze jako kouzlo přivolání. /datadisk/