První díl Heroes začínal se 4 frakcemi: Rytíř (Knight), Barbar (Barbarian), Čarodějka (Sorceress) a Černokněžník (Warlock). Každá frakce má svůj hrad/město s jedinečnými jednotkami a také hrdinové každé frakce má svou speciální schopnost.
Frakce síly: Rytíř a Barbar - hra za tyto dvě frakce vám dá silnou pozemní armádu, která je doplněna střeleckými jednotkami. Nevýhodou pak může být dobývání hradů, kde se za hradby do jejich poškození nemůže nikdo dostat (nepočítáme-li kouzlo teleportace).
Frakce magie: Čarodějka a Černokněžník - smíšená pozemní armáda a střelci s leteckými jednotkami zaručují snazší dobývání hradů. Co pak nezvládne hrubá síla jednotek, dokončí mocná kouzla
Frakce | Speciální schopnost | Útok (Attack) |
Obrana (Defense) |
Síla Kouzel (Spell Power) |
Znalost (Knowledge) |
Kniha Kouzel (Spell Book) |
Rytíř |
Všem svým jednotkám zvedá morálku +1 k morálce. | 1 | 2 | 1 | 1 | ne |
Barbar |
Pohyb po nerovném terénubažina, poušť a sníh není penalizován. | 2 | 1 | 1 | 1 | ne |
Čarodějka |
Zvýšený2x více bodů pohybu pohyb po moři. | 0 | 0 | 2 | 3 | ano |
Černokněžník |
Na mapě dobrodružství vidí dáleodkrývá o +2 více fog of war (černá mlha) než ostatní. | 0 | 0 | 3 | 2 | ano |
Každý váš hrdina začíná hru s určitým počtem základních dovedností (viz tabulka výše). Tyto předává (přičítá) každé jednotce ve své armádě a navíc je ještě ovlivňuje statistikami morálky a štěstí. Pojďme se podívat, jak každá dovednost ovlivňuje jednotky a čím lze ovlivnit morálku a štěstí bojovníků.
Útok |
Hodnota hrdinova útoku přechází přímo na jeho jednotky, čímž se útok jednotek v bitvě zvýší právě o hodnotu této dovednosti hrdiny. Příklad: pokud má hrdina útok = 4 a jednotka v bitvě zaútočí se základní hodnotou útoku = 2, bude její konečná (modifikovaná) hodnota útoku = 6 bodům (4 + 2). |
Obrana |
Hodnota hrdinovy obrany přechází přímo na jeho jednotky, čímž se obrana jednotek v bitvě zvýší právě o hodnotu této dovednosti hrdiny. Příklad: pokud má hrdina obranu = 2 a jednotka v bitvě bude napadena se základní hodnotou obrany = 3, bude její konečná (modifikovaná) hodnota obrany = 5 bodům (2 + 3). |
Síla Kouzel |
Hodnota hrdinovy síly kouzel určuje přímo buď: jaké zranění kouzly způsobí a nebo jak dlouho budou jeho kouzla trvat po seslání. |
Znalost |
Hodnota hrdinovy znalosti určuje přímo počet, kolikrát se může dané kouzlo naučit. Příklad: pokud hrdina navštíví hrad s vystavěným Cechem Kouzel (Mage Guild) a bude mít Knihu Kouzel (Spell Book) a jeho znalost bude = 5, naučí se 5x každé kouzlo. Jakmile kouzla spotřebuje v boji či na mapě dobrodružství, je třeba se vrátit zpět do hradu a kouzla se znova naučit. |
Dobrá Morálka |
Hodnota dobré morálky přímo ovlivňuje morálku jednotek na bojišti. Pokud se objeví tento symbol nad vaší jednotkou, pak získá 1 tah navíc. +1 k morálce získá každá armáda složená z jednotek jedné frakce. |
Špatná Morálka |
Hodnota špatné morálky přímo ovlivňuje morálku jednotek na bojišti. Pokud se objeví tento symbol nad vaší jednotkou, pak se nezmůže na žádnou akci a její tah v tomto kole bude přeskočen. Pozor na smíšené armády s jednotkami z několika frakcí, vaše morálka pak rapidně klesne. |
Štěstí |
Hodnota štěstí přímo ovlivňuje štěstí jednotek na bojišti. Pokud se objeví tento symbol nad vaší jednotkou, pak uštědří dvojnásobné zranění. |
Neštěstí |
Hodnota neštěstí přímo ovlivňuje neštěstí jednotek na bojišti. Pokud se objeví tento symbol nad vaší jednotkou, pak uštědří poloviční zranění. |
Každou z těchto dovedností je možné dále vylepšovat artefakty, které najdete na mapě dobrodružství či návštěvou speciálních budov na mapě či postavením speciálních budov v hradech (bonus platí jen pro bránící se posádku hradu).