Pátý díl, již pod taktovkou nového vlastníka Ubisoftu, vyšel 16. května 2006 (Evropa), resp. 24. května 2006 (USA a Kanada), v ČR pak až 6. června 2006. Rovněž studio, které hru tvořilo, se změnilo. S koncem NWC hledal Ubisoft někoho, kdo po čtvrtém dílu, který udělal krok stranou od série Heroes, vrátí tuto legendu zpět tam, odkud vzešla, tedy k prvním třem dílům. Nakonec byl vybrán Nival Ent., který již měl zkušenosti na poli tahových her/strategií a bylo rozhodnuto, že pátý díl přijde s grafickou novinkou, namísto nejistých novinek v herních mechanizmech. Tou novinkou byl kompletní 3D kabátek, který přilákal spoustu mladých hráčů, a hra dostala náhle nový rozměr. Města již nebyla jen statickou 2D obrazovkou s občasnými animacemi, ale plně pohyblivá scéna ve 3D, kde kamera doslova prolétala celým vaším městem a mohli jste se tak několik málo okamžiků jen tak kochat skvostem, který jste vybudovali. Plně animované 3D městské obrazovky byly zlomové a již se k nim znova Ubisoft nevrátil (z finančních důvodů). Pravdou zůstává, že po nějakém čase jste onen průlet městem ignorovali, stejně jako akční kameru na bojišti, ale atmosféru programátoři z Nivalu městům opravdu vdechli.
Ke kořenům (nejvíce k těm třetího dílu) se pátý díl vrátil v oblasti jednotek, kdy jste opět mohli najmout všech 7 úrovní a každá měla své vylepšení (v druhém datadisku pak i jedno alternativní). Rovněž hrdinové se vrátili zpět do zadních linií a do boje se už jen zapojovali jako kouzelníci či útokem na vybranou jednotku. Zmizela i šedivá mlha a zůstal jen starý dobrý příkrov, po jehož odkrytí jste již viděli všechny tahy nepřátel. K jistému uspořádání došlo i napříč národy a spolu s datadisky nabízel pátý díl celkem 8 frakcí: Akademie, Azyl, Hvozd, Kobka, Nekropole, Peklo, Pevnost a Tvrz.
V multiplayeru se nově objevil tzv. "duel" mód, kdy jste si zvolili hrdinu, který měl předem definovanou úroveň, dovednosti, kouzla a hlavně složení jednotek tak, aby boj byl vždy vyvážený. Oba hráči se pak střetli přímo na bojišti a ten zkušenější vyhrál.
S novým vzhledem přišel i zcela nový svět, který se série Heroes "drží" i v dalších dílech. Je jím Ashan a hlavní tažení pátého dílu vypraví několik příběhů, vždy jeden za každou z osmi ras. Středobodem je pak zatmění měsíce, při kterém do Ashanu pronikají démoni ze svého vězení (Sheogh) a je třeba se s nimi vypořádat.
Přehled změn oproti čtvrtému dílu Heroes:
- kompletně 3D - nový engine Silent Storm
- denní cyklus najímání jednotek vrácen zpět na týdenní
- 7 jednotek + každá lze vylepšit
- hrdina se přímo neúčastní boje, jen sesílá kouzla/útočí základním útokem
- příkrov jako ve třetím dílu
- nový duel mód pro hru více hráčů
- nový svět Ashan se svými dračími bohy
- ATB (Active Time Battle) bar - zobrazoval pořadí v jakém přichází na řadu jednotky v bitvě
- magie se uspořádala do 4 škol: světlo - temnota - destrukce - přivolávání + tzv. "cestovní" magie (pro mapu dobrodružství)
- v datadiscích přibyla runová magie pro trpaslíky a válečné pokřiky pro skřety
- simultánní tahy - urychlení hry více hráčů, přepnutí na tahový systém, jakmile jste vstoupili na území cizího hráče (datadisk HoF)
- alternativní vylepšení všech jednotek (datadisk TotE)
- setové artefakty (datadisk TotE)
- rasové dovednosti: řemeslo (Akademie), protiúder (Azyl), mstitel (Hvozd), kolísání magie (Kobka), nekromancie (Nekropole), brána (Peklo), runové umění (Pevnost) a krvavá zuřivost (Tvrz)