Tak jako v předchozích dílech, i ve čtvrtém pokračování Heroes má většina jednotek speciální schopnosti, ať už pasivní či aktivní. Některé jednotky své schopnosti sdílí s ostatními a jiné mají naopak unikátní, které jinde nenajdete a které de facto definují takovéto jednotky.
Specialitou jsou pak kouzelnické jednotky, které mají svou vlastní "knihu kouzel" i zásobu magických bodů. Namísto pohybu či klasického útoku mohou seslat vždy jedno kouzlo, dokud jim to zásoba magických bodů dovoluje. K obnovení pak dojde vždy po boji.
Jelikož v Heroes IV neexistují vylepšení (upgrady) jednotek, mají tak všechny jednotky své schopnosti již dané a nemusíte čekat až na vylepšení, abyste získali i lepší schopnost.
Níže najdete přehledný seznam všech schopností včetně informace jaké jednotky těmito schopnostmi disponují a jejich detailní popis.
Schopnost | Jednotka | Popis |
![]() Trojhlavý útok |
Kerberus | Zaútočí na všechny jednotky stojící vlevo i vpravo od útočníka včetně té stojící před ním. |
![]() Stárnutí |
Duch | Šance, že cíl bude zasažen Stárnutím. Jeho zranění se sníží a také obrana. |
![]() Obloukový dračí dech |
Megadrak | Mohutný dračí dech, který zasáhne více nepřátel v oblouku (i nepřátele stojící za cílem). |
![]() Plošný útok |
Kyklop Gargantuan |
Zasáhne cíl a jeho blízké okolí (i přátelské jednotky!). |
![]() Zuřivost |
Berserker Ďáblorožec |
Jednotka se musí pohnout a/nebo zaútočit každé kolo (nemůže čekat ani se bránit). |
![]() Svázání |
Kudlanka | Útočník sváže svůj poslední cíl, který se nemůže pohnout z místa. Útoky svázaného cíle budou působit jen 50% poškození. |
![]() Oslepení |
Jednorožec | Šance při útoku oslepit nepřítele (viz kouzlo oslepení). |
![]() Blok |
Minotaurus | Šance na vyblokování jakéhokoliv útoku (takový útok se mine účinkem). |
![]() Krvežíznivost |
Zlobří mág | Sešle kouzlo Krvežíznivost na svůj cíl. |
![]() Mořský vlk |
Pirát | Jednotka je rychlejší, působí větší poškození a má větší obranu pokud bojuje na lodi. |
![]() Dračí dech |
Černý drak Fénix |
Zraní svůj cíl a kohokoliv přímo za ním ohněm. |
![]() Ochrana před Chaosem |
Titán | Jednotka je imunní vůči Chaosu (magie) a jednotky Chaosu jí působí menší poškození. |
![]() Výpad |
Šampión Temný šampión |
Čím více políček jednotka ujede ke svému cíli, tím větší bude celkové poškození. |
![]() Ledový útok |
Ledový démon Vodní elementál |
Jednotka útočí ledem a její útoky jsou slabší vůči jednotkám s rezistencí na led. |
![]() Rezistence na led |
Ledový démon Vodní elementál |
Jednotka je imunní vůči ledovým kouzlům a ledové útoky jí působí jen 50% poškození. |
![]() Prokletí |
Mumie | Při útoku sešle na svůj cíl kouzlo Prokletí. |
![]() Ochrana před Smrtí |
Křižák Mnich |
Jednotka je imunní vůči Smrti (magie) a jednotky Smrti jí působí menší poškození. |
![]() Pohlcení |
Mořský ďas | Šance na pohlcení (bojovníka z cílové jednotky) při každém útoku. |
![]() Elementál |
Ohnivý elementál Vzdušný elementál Vodní elementál Zemský elementál Chrlič |
Jednotka je imunní vůči kouzlům určeným pouze na živé bytosti (např. otrava). |
![]() Strach |
Kostěný drak | Nepřítel neopětuje útok a ve strachu utíká zpět od útočníka. |
![]() Ohnivý útok |
Efrít Ohnivý elementál Černý drak Fénix |
Jednotka útočí ohněm a její útoky jsou slabší vůči jednotkám s rezistencí na oheň. |
![]() Rezistence na oheň |
Efrít Ohnivý elementál Fénix |
Jednotka je imunní vůči ohnivým kouzlům a ohnivé útoky jí působí jen 50% poškození. |
![]() Ohnivý štít |
Efrít | Pokud je jednotka napadena, útočník bude zraněn ohněm. |
![]() První útok |
Šampión Dračí golem Nomád Kudlanka Bílý tygr |
Jednotka vždy udeří jako první a až poté může nepřítel oplácet (funguje i při oplácení nepříteli). |
![]() Letec |
Vzdušný elementál Anděl Oko zla Černý drak Kostěný drak Pohádkový drak Efrít Džin Chrlič Duch Gryf Harpyje Imp Kudlanka Fénix Víla Hromový pták Upír |
Jednotka se dokáže přemisťovat přes ostatní jednotky, překážky na bojišti, hrdiny i přes hradby. |
![]() Štěstí |
Leprikón | Jednotka může seslat kouzlo Štěstí. |
![]() Zmrazující útok |
Ledový démon | Zmrazí nepřítele do bloku ledu po dobu 2 kol. |
![]() Zabiják obrů |
Půlčík | Jednotka má bonus ke zranění proti jednotkám IV. úrovně. |
![]() Řecký oheň |
Katapult | Zasáhne cíl a blízké okolí ohnivým útokem. |
![]() Hypnóza |
Mořská panna | Šance při útoku, že získáte kontrolu nad cílem po dobu 1 kola. |
![]() Imunita na magii |
Černý drak Ďáblorožec |
Jednotka je zcela imunní na veškerou magii (přátelskou i nepřátelskou). |
![]() Slepý |
Troglodyt | Slepá jednotka je zcela imunní na jakákoliv vizuální kouzla a útoky (slepota, zkamenění). |
![]() Nehmotný |
Duch Vzdušný elementál |
Obrana na blízko i na dálku je zvýšena o 100%. |
![]() Vysávání života |
Upír | Každý útok vysaje část života z cíle a vyléčí či oživí daný počet útočníků. |
![]() Ochrana před Životem |
Ďábel | Jednotka je imunní vůči Životu (magie) a jednotky Života jí působí menší poškození. |
![]() Bleskový útok |
Hromový pták | Jednotka útočí blesky a její útoky jsou slabší vůči jednotkám s rezistencí na blesky. |
![]() Daleký dostřel |
Kušník Balista |
Jednotka ignoruje veškeré střelecké postihy při střelbě na dálku. |
![]() Dlouhá zbraň |
Kopiník | Může útočit na jednotky, které nejsou přímo u něj, ale jsou v dosahu zbraně (2 pole). |
![]() Kouzelné zrcadlo |
Pohádkový drak Čarodějka zla |
Odráží kouzla zpět na sesilatele s 50% účinností. |
![]() Magická rezistence |
Trpaslík Zemský elementál Zlatý golem Goblinní rytíř Megadrak |
Šance vyhnout se silným kouzlům a snížení poškození od kouzel působících přímé poškození. |
![]() Vysávání many |
Imp | Jednotka každé kolo vysaje 2 magické body z nepřítele a předá je nejbližší spřátelené jednotce. |
![]() Mechanický |
Balista Dračí golem Zlatý golem Katapult |
Jednotka není ovlivněna morálkou a nepůsobí na ni žádná kouzla určená pouze pro živé bytosti. |
![]() Radost |
Satyr | Jednotka může seslat kouzlo Radost. |
![]() Hromadný útok |
Hydra | Jednotka zaútočí na všechny nepřátele nacházející se v její těsné blízkosti. |
![]() Neguje první úder |
Kopiník Dračí golem Goblinní rytíř |
Neguje schopnost První úder. |
![]() Bez postihu |
Balista | Jednotka způsobí plné poškození i jednotkám za zdmi hradu při obléhání. |
![]() Bez odplaty |
Kerberus Harpyje Hydra Naga Víla Upír |
Po útoku nemůže nepřítel opětovat protiútokem. |
![]() Bez postihu na blízko |
Kentaur Medúza Skřet Titán Gargantuan |
Tato střelecká jednotka způsobí stejné poškození i při boji na blízko. |
![]() Jed |
Zplozenec jedu | Je-li cílem útoku této jednotky živá bytost, bude otrávena a každé kolo obdrží zranění jedem. |
![]() Náhodná ničivá kouzla |
Oko zla | Jednotka při útoku sesílá náhodná kouzla (Smrt, Chaos) na svůj cíl. |
![]() Střelec |
Balista Oko zla Kentaur Kušník Kyklop Elf Půlčík Medúza Mnich Skřet Titán Zplozenec jedu Trifid Katapult Gargantuan |
Jednotka může útočit na dálku. Při boji na blízko ale způsobí jen 50% poškození (nemá-li schopnost Bez postihu na blízko). |
![]() Střelecký první útok |
Elf | Jednotka vždy vystřelí jako první a až poté může nepřítel oplácet (funguje i při oplácení nepříteli). |
![]() Znovuzrození |
Fénix | Pokud je zabita celá jednotka, pak se její část (určitý počet bojovníků) vrátí okamžitě zpět na bojiště (pouze jednou za bitvu). |
![]() Regenerace |
Trol Temný šampión |
První bojovník z jednotky s regenerací si vždy na začátku kola vyléčí všechna zranění. |
![]() Vzkříšení |
Anděl | Jednou za bitvu může oživit již mrtvou spřátelenou jednotku. |
![]() Dvě střely |
Elf Gargantuan |
Pokaždé, když útočí na dálku, vystřelí dva šípy. |
![]() Krátký dostřel |
Skřet Kentaur |
Zranění jednotky se citelně snižuje se vzdáleností, na kterou střílí. |
![]() Obléhací stroj |
Katapult | Ignoruje veškeré postihy na dálku, překážky i hradní zdi. |
![]() Kostěný |
Kostlivec Kostěný drak |
Obrana na dálku je zvýšena o 100%. |
![]() Kouzelník |
Pohádkový drak Džin Mág Vodní elementál Čarodějka zla |
Jednotka má vlastní "knihu kouzel" a zásobu magických bodů, ze kterých může během boje čerpat. |
![]() Kradmost |
Bandita | Na mapě dobrodružství je jednotka "neviditelná" pro jednotky II. úrovně a hrdiny se základním Průzkumnictvím, kteří nejsou bezprostředně vedle této jednotky. Pokud se přiblíží, bude odhalena. Pro jednotky I. úrovně a hrdiny bez Průzkumnictví je tato jednotka neviditelná vždy (na mapě dobrodružství). |
![]() Kamenný pohled (zkamenění) |
Medúza | Jednotka má šanci, že při útoku zkamení a na prach rozbije nějaké bojovníky z cílové jednotky. Neplatí na nemrtvé, elementály a mechanické jednotky. |
![]() Kamenná kůže |
Chrlič Goblinní rytíř |
Obrana na blízko i na dálku jednotky je zvýšena o 25%. |
![]() Síla |
Behemoth | Zvyšuje poškození, které jednotka v boji udělí. |
![]() Střemhlavý útok |
Harpyje | Jednotka zaútočí a poté se vrátí do výchozího bodu, odkud začínala. |
![]() Omráčení |
Panoš | Šance při útoku omráčit nepřítele, který bude po dobu 1 kola bez možnosti akce či šance na vrácení útoku, bude-li napaden. |
![]() Vyvolání démona |
Ďábel | Jednotka může vyvolat Ledového démona na pomoc v boji. |
![]() Plátce daní |
Sedlák | 1 Sedlák odvede každý den 1 ![]() |
![]() Teleportace |
Ďábel Čarodějka zla |
Jednotka se přesouvá pomocí teleportu, takže může de facto na jakékoliv volné pole na bojišti (ignoruje překážky a zdi). |
![]() Hrůza |
Noční můra Temný šampión |
Jednotka může seslat Hrůzu na nepřítele, který bude po dobu 1 kola tolik vyděšený, že raději přeskočí své kolo. |
![]() Houževnatost |
Zombie | Jednotka má navýšené životy. |
![]() Dva útoky |
Křižák Berserker Vlk |
Jednotka vždy útočí dvakrát, ale druhý útok následuje až po protiúderu nepřítele. |
![]() Nemrtvý |
Kostěný drak Duch Mumie Kostlivec Upír Zombie Temný šampión |
Jednotka není ovlivněna morálkou a nepůsobí na ni žádná kouzla určená pouze pro živé bytosti. |
![]() Neomezený protiútok |
Gryf | Jednotka oplatí každý útok proti ní vedený. |
![]() Neomezeně střel |
Medúza | Této jednotce nikdy nedojde střelivo při útocích na dálku. |
![]() Oslabení |
Trifid | Jednotka oslabí každým útokem svůj cíl, který pak bude působit méně poškození. |