Hra Heroes of Might and Magic III: The Restoration of Erathia vyšla v roce 1999 a oproti druhému dílu znamenala velký skok dopředu, ať už po grafické nebo po taktické stránce. De facto definovala celou sérii Heroes a mnohými fanoušky je dodnes považována za nepřekonaný klenot.
Pryč je pohádková grafika z druhého dílu, místo ní nastupuje plně renderovaná a na svou dobu velmi povedená grafika včetně úvodního i závěrečného filmečku. Vše na mapě se hýbe a i městské obrazovky jsou detailně animované. Hrdinové již nenosí pět mečů a deset štítů, ale po vzoru RPG her byl zaveden tzv. "paper doll" systém, tedy hrdinovi nasadíte už jen jednu helmu a jednu zbraň a štít.
Hudba byla rovněž dovedena k dokonalosti a duo Romero a King vdechli každému městu originální podobu pomocí hudebního doprovodu. Po úspěchu s vylepšením některých jednotek v druhém dílu se zde poprvé setkáváme s možností vylepšit všechny základní jednotky.
K šesti frakcím, které se nyní rozeznávaly dle názvu hradu/města, se přidaly další 2 nové + 1 v datadisku. Celkem tak bylo v kompletních Heroes III 9 hradů: Hrad (Castle) - Bašta (Rampart) - Kobka (Dungeon) - Nekropole (Necropolis) - Peklo (Inferno) - Pevnost (Fortress) - Tvrz (Stronghold) - Věž (Tower) - Soutok (Conflux).
Příběh tažení se točí kolem královny Catherine, jež opouští Enroth, aby se zúčastnila pohřbu svého otce. Po vylodění v Erathii však zjišťuje, že zde proběhla bitva, která nezanechala žádné přeživší, a tak se jen domnívá, jak vše probíhalo (úvodní animace hry). Dále už následují samotné scénáře, ve kterých si krom té dobré strany můžete zkusit i tu zlou či neutrální.
Ještě tentýž rok vyšel první datadisk Armageddon's Blade, který do hry přidal hrad Soutok, 6 nových tažení a nové scénáře, generátor náhodných map, editor tažení, 23 nových jednotek (neutrální + hrad Soutok), nové hrdiny, možnost zanechání hlídky u dolů a mnohé další.
Rok na to vyšel druhý datadisk The Shadow of Death, který do hry přidal 6 nových tažení a nové scénáře, kombo artefakty, speciální druhy terénů a mnohé další.
Novinky oproti druhému dílu Heroes:
- magie rozdělena dle elementů: země, voda, oheň, vzduch
- kouzla jsou ovlivněna sekundárními dovednostmi
- nové hrady: Peklo, Pevnost a Soutok
- všechny jednotky mají vylepšení
- svatý grál - po zanesení do hradu zpřístupní výstavbu speciální budovy
- podzemí - mapa dobrodružství tak získala druhý rozměr (úroveň)
- úkoly a deník - můžete získávat úkoly, za jejichž splnění budete odměněni, vše je zaznamenáno v deníku úkolů
- generátor náhodných map - počítač vám sám vygeneruje a nastaví mapu, kterou můžete rovnou hrát (zvýšila se tím znovuhratelnost)
- editor tažení - sami si navrhněte a z jednotlivých scénářů spojte celé tažení
- spousta nových jednotek - základních i neutrálních
- kombo artefakty - složte z několika slabších jeden silný
- tržiště bylo vylepšeno - nyní kromě směny suroviny bylo možné i suroviny posílat hráčům
- nové a přepracované sekundární dovednosti
- válečné stroje - léčící stan, balista a zásoba munice
- rozdílné hradní příkopy - každý hrad má svůj vlastní druh + krom zpomalení postupu nepřátelských jednotek i zraňují
- unikátní hrdinové - každý ze 128 hrdinů má svůj vlastní portrét, příběh a specializaci