Jak se hraje Disciples: Liberation?

. Publikováno v Novinky. Zobrazení: 372

Další hra z legendární série, která se pokusila letos o restart, je Disciples: Liberation. Stejně jako u dříve recenzované King's Bounty (KB), se i zde autoři rozhodli "zmodernizovat" původní herní mechanismy a přiblížit hru i mladšímu publiku (původní hra vyšla už roku 1999). A také i zde by vůbec nevadilo, kdyby se hra jmenovala úplně jinak, neboť z originální série zůstalo pramálo a už se nejedná o tahovou strategii, zde zůstaly tahy jen v boji. Ale pojďme pěkně popořádku.

Konzolově-mobilní dědictví

Jelikož jsem hrál uzavřenou betu i následné demo, první, co mě praštilo do očí, byly pozůstatky ovládání z konzolí, kdy více ovládáte klávesami nebo gamepadem a méně už myší. Bohužel se tento nešvar přenesl i do plné verze a tak v boji nemůžete myší posouvat obraz libovolně do stran, ale musíte k tomu využívat klávesy WASD. A k tomu se vám obraz pokaždé vycentruje na aktivní jednotku, takže zase musíte šoupat do stran. A to u velkých bojišť opravdu potěší.
To ovšem není to nejhorší, co si PC verze ponechala. Zůstal tam i nešvar mobilních F2P her a to omezení kapacity surovin a získávání surovin přepočítané na čas. Ve hře to tedy vypadá tak, že na mapě zaberete důl na dřevo a tento důl do vašeho hlavního města posílá každých X minut Y kousků dřeva. Což je fajn, ale vy máte limit na maximum dřeva, které se takto nahromadí a pokud se každých X hodin neteleportujete zpět do vašeho hlavního města a nevyprázdníte si zásobníky, tak nezískáte žádné další nové suroviny. Na mobilech to funguje proto, že vás autoři nutí se alespoň jednou denně přihlásit do hry, vybrat suroviny a splnit si denní úkoly. Ale zde, v offline PC verzi tento mechanismus působí hodně nešťastně.

Na hradě je ženská!

Po spuštění hry si bohužel nemůžete vybrat postavu, za kterou budete hrát. Avyanna je vám "přidělena" a společně se svým kamarádem z dětství, Orim, s vámi zůstane až do samotného konce. Dokonce si na začátku nemůžete zvolit ani specializaci. Začínáte jako žoldáci a jde splnit zakázku, za kterou vám dobře zaplatí. A opět zde platí to samé, jako u KB - zatněte zuby a proběhněte tutoriál, který toho moc nenabízí a někoho by mohl i odradit od hry samotné. Vše to totiž začne být zajímavé až po objevení bájného města a putování krajinami Nevendaaru. Nebudu zde prozrazovat nic z příběhu, snad jen to, že pokud jste nehráli původní 3 díly Disciples, bude to možná pro vaše dobro. Já je hrál, ale zase jsem už většinu příběhu zapomněl, takže jsem bral zdejší pojetí původního světa jako příjemnou alternativu.

Můj Yllian, můj hrad

Jakmile objevíte toto jediné město, ve kterém lze stavět, začne nekonečná honba za surovinami a především zlatem. Ano, váš nový domov bude jediné místo, kde budete najímat jednotky, stavit jejich příbytky, ale i mnohem víc. Budete se zde setkávat se všemi společníky, které potkáte při putování a přidají se k vám. Budete je vylepšovat, stejně jako jednotky. Objevovat nová kouzla a zapisovat si je do knihy kouzel. Sbírat suroviny, resp. je vyzvedávat z jakého si skladiště. Ale také si zde můžete kdykoliv resetovat všechny dovednostní body a přerozdělit si je dle uvážení. Na tržišti nakoupíte suroviny za zlato, najmete žoldáky nebo nakoupíte nové vybavení. V kovárně si pak vylepšíte vybavení, které používáte nebo spojíte i tím vylepšíte magické úlomky emocí - přidávají jednotkám i společníkům různé statistiky. Nakonec si pak postavíte příbytky jednotek, které si budete moci najímat a bojovat s nimi proti nepřátelům. Z nabídky jsou 4 původní rasy: císařství (Empire), elfí aliance (Elven Alliance), hordy nemrtvých (Undead Hordes) a legie zatracených (Legions of the Damned). Každý národ má něco do sebe a je třeba se rozhodnout, jaká bude vaše strategie a ke komu se přidáte a koho si třeba i znepřátelíte, jelikož na stavbu a vylepšování příbytků musíte mít určité postavení vůči té které frakci. Začínáte jako neutrální ke všem a posouváte se až na +3 nebo -3. Každý další stupínek v kladném vztahu k frakci znamená odemknutí vylepšení stavby.

Avyanna a deset loupežníků

Vaše hrdinka může mít nejvýše 10 jednotek v přední linii (včetně 2 společníků) a 3 v zadní linii. Přední linie je ta, která se na bojišti hýbe a ovládáte ji vy. Je ještě navíc omezena hodnotou vedení (Leadership) a každá jednotka má určitou cenu - od 10 vedení u jednotky I. úrovně až po 40 vedení u IV. úrovně. Je tedy na vás, zda budete mít hodně slabých jednotek, nebo pár nejsilnějších. Já zvolil kompromis: 1x IV., 3x III., 2x II. Společníci jsou takové silnější jednotky, ale zase slabší než vaše hrdinka, jelikož nemají sloty na vybavení, krom zbraně a úlomku. Jednotky pak mají jen slot na úlomek a pokud vám daná jednotka ve hře zemře, zmizí i úlomek. Společníci ani vy neumíráte, ale vracíte se po boji s 15% HP.
Zadní linie pojme až 3 jednotky, které ale ovládá počítač (samozřejmě ve váš prospěch) a používají pouze jedinou schopnost k tomu určenou. Takovíto záložníci pak mohou sesílat různá prokletí a oslabení na nepřátele, posilující a léčivé očarování na vaše jednotky, nebo přímo způsobovat zranění každé kolo. Jednotky mohou dosáhnout stejné úrovně, jako vaše hrdinka a buď se vylepšují v boji (pokud přežijí), nebo je za peníze a suroviny můžete cvičit v hradě.

Šaty dělají člověka

Co se vybavení týče, Avyanna má možnost si "obléknout" 4 druhy zbroje (přilba, hrudní zbroj, kalhoty, boty), zbraň a úlomek emocí. Všechno vybavení má pak 4 stupně rarity od obyčejné, vzácné, epické až po legendární. A pokud by vám to bylo málo, můžete každý kousek vybavení ještě dále vylepšovat z I. třídy až na V. ve vaší kovárně. A pokud se vám zrovna nějaký kousek nelíbí nebo nehodí, je možnost jej přímo v inventáři rozbít na základní suroviny. Během hraní budete postupně získávat lepší a lepší vybavení pro Avy, ale dostanete i možnost pomocí speciálních úkolů od společníků získat i něco pro ne. Konkrétně legendární zbraně, které mohou používat jen konkrétní společníci a posílí jak jejich útoky, tak spřátelené jednotky.

Dexempo šunkoplex!

Vývoj samotné Avyanny probíhá zpočátku dost lineárně, ale jakmile získáte přístup k volbě povolání, začne být vše mnohem zajímavější. Hra vám nabídne 4 směry, kterými se můžete vydat: čistokrevného válečníka, který své nepřátele utluče chladnými zbraněmi, aniž by si špinil ruce zrádnou magií; křížence bojovníka s mágem, který sice používá meče, ale nevadí mu, když nepřátele nejprve zahřeje trochou ohnivých kouzel; křížence kněze s mágem, který na jednu stranu bude zasypávat bojiště meteority, ale na druhou stranu nezapomene i na léčivý deštík pro své jednotky; čistokrevného mága, který krom kouzelné hole do ruky nic jiného nevezme, ale zato sfoukne všechny nepřátele jedním mocným plošným kouzlem. Já si zvolil třídu Hexblade, tedy bojového čaroděje, který používá meče, ale má i přístup k prvním dvěma úrovním kouzel. Následně získáte ještě jedno povýšení, nebo spíše specializaci, kdy se vám v dovednostním stromě odemknou další možnosti. Pro mě jím byl Nightblade, kdy jsem využíval magii soumraku (Twilight).

Modrá, červená a žlutá

Systém tahového boje, schopností jednotek, společníci a rozmanitost jednotlivých ras je tou největší devízou této hry. A hravě překoná i KB. Každá jednotka má k dispozici různě nakombinované akční body: modrý (pohyb), červený (útok/schopnost), žlutý (buď pohyb nebo útok/schopnost). Schopnosti se pak dělí na: základní (tu může jednotka používat každé kolo, je slabší), speciální (lze použít jednou za X kol, je silnější), pasivní (funguje vždy po splnění daných podmínek) a zadní linie (z názvu je jasné, že tuto schopnost bude jednotka používat, pokud ji umístíte do zadní linie). Společníci pak mají navíc schopnost, která umožňuje překonávat různé překážky na mapě (například odstranit nákazu, ledové bloky, odemykat zamčené dveře a pod.) a pokud splníte speciální úkoly, pak získají ještě ultimátní schopnost (stejně jako vaše hrdinky). Ta je na začátku bitvy nedostupná a zpřístupní se až za daný počet kol, jelikož se jedná o silné efekty, které ale díky tomuto omezení využijete jen u bitev s bossy (normální bitvy budete mít vyhrané do 4./5. kola).
Pohyb probíhá po hexech a krom překážek můžete na bojové mapě narazit i na políčka s posílením či oslabením nebo s pastí. Pokud se vám podaří obklíčit jednotku z protilehlých stran, pak této jednotce udělíte bonusové poškození.

Křížem krážem Nevendaarem

Hra nabízí celkem rozsáhlý svět, kdy postupně navštívíte 12 lokací, do kterých se budete moci kdykoliv vracet. V každé lokaci na vás krom hlavního úkolu budou čekat i desítky vedlejších a speciálních úkolů, některé pak s přesahem i do dalších map. Celková herní doba je kolem 50 hodin, ale pokud budete sbírat opravdu vše a plnit všechny úkoly, hravě se dostanete na 65 hodin, jako já. Co se týče příběhu, je hra celkem upovídaná a je škoda, že nejsou nadabované všechny úkoly (jsou jen ty hlavní a úkoly společníků). Volba odpovědí zde na rozdíl od jiných her nemá jen kosmetické dopady, ale opravdu pocítíte, pokud se spojíte s proradným démonem nebo se ho raději rozhodnete zabít. Nejen že se budou měnit vaše vztahy s jednotlivými frakcemi, ale i později ve hře potkáte ty, které jste osvobodili nebo naopak odsoudili k věčnému utrpení, takže važte svá slova!

Neumělá inteligence aneb historka z natáčení

Jak už tak bývá, umělá inteligence není vždy tak bystrá, jak bychom si přáli, ale zde se vývojářům trochu utrhla ze řetězů. Na mapě naštěstí nemá moc co zkazit, jelikož buď stojí na místě a čeká, až ji přijdete zabít, nebo jen tak bloumá po cestách, dokud do sebe nenarazíte. Ale v boji, to je něco jiného. Bohužel, hned ze začátku díky Oriho schopnosti zahalení zjistíte, že podvádí. A to tak okatě, že to až zabolí. Neviditelný Ori (a posléze i jakákoliv jednotka s touto schopností) se může postavit kamkoliv na mapě a dělat, že tam není, ale pokud má nepřítel jakoukoliv schopnost, která je plošná nebo průrazná, pak ji vždy použije tak, aby zasáhla a odhalila i neviditelnou jednotku! A to i zcela nelogicky, ale jelikož jí kód říká, že na se tomto políčku nachází jednotka (ač neviditelná), která lze zasáhnout jen přes tento trik, tak tomu prostě neodolá.
A na závěr příhoda z natáčení: bojoval jsem s celkem silnou armádou nemrtvých, kde se už zdálo, že nepřítel získá převahu. Jenže náhle silného mága popadl nepochopitelný záchvat nutnosti způsobit si nějaké to poškození a namísto útěku z dosahu mého pěšáka a následnému seslání ničivého kouzla, rozhodl se ten nešťastník vběhnout do jediného políčka na celém bojišti, na kterém byl smrtící oheň - a hádejte co... už se nevrátil!

Hodnocení a trocha taktiky

Pokud vás zajímá, za koho jsem hrál a jakým způsobem, pak zde uvedu stručnou taktiku, díky které jsem se celkem bez problémů dostal až do finále:

  • Třída: Hexblade > Nightblade
  • Strom: Nephilim (36) + Combat (28)
  • Vedení: 175 (využito 170)
  • Jednotky - zadní linie: Genevieve, Holy Avenger, Inquisitor
  • Jednotky - přední linie: Witch Hunter x 2, White Wizard x 2, White Dragon, Inquisitor
  • Jednotky - společníci: Corisandre, Illmeren
  • Oblíbené kouzlo: Eclipse

Taktika boje: Avyanna pomocí Burning Verdict paralyzuje nejsilnějšího protivníka + postaví se tak, aby následně schopností Twilight Pulse zranila co nejvíce nepřátel kolem sebe a/nebo vyléčila co nejvíc společníků kolem sebe. Následuje Inquisitor se schopností Judgement, rovněž paralýza. Witch Hunter se pokusí zasáhnout co nejvíce cílů v jedné řadě nebo znehybní silného nepřítele bez možnosti útoku na dálku. White Dragon zasáhne co nejvíce protivníků stojící vedle sebe, popřípadě se vydá do předních řad jako živý štít. White Wizard zaujme výhodné postavení tak, aby speciální schopností zasáhl co nejvíce nepřátel a vyléčil co nejvíce vlastních jednotek. Corisandre buď sešle regeneraci na jednotky u sebe nebo útočí na vzdálené střelce. Illmeren se snaží být vždy ve středu vlastních jednotek, aby je mohla všechny následně léčit svými útoky na nepřátele. Inquisitor v zadní linii posiluje poškození proti téměř všem nepřátelům (vyjma elfů a lidí) a dvojice Holy Avengerů "doráží" načaté nepřátele, kdy mohou zabít téměř celou nepřátelskou armádu, pokud se jim vždy podaří zasadit smrtící úder (HP jednotky cca 10-20%).

Mé osobní hodnocení této hry: 80% (opravdu lepší, jak KB2, což mě mile překvapilo, jelikož jsem Disciples moc šancí nedával).

Komentovat články mohou pouze registrovaní uživatelé. Zaregistrujte se / přihlašte se na stránkách pro odesílání komentářů.